RAIDOS SUTRIKIMAS – NE NUOSPRENDIS
Pastaruoju metu daug kalbama apie autizmo spektro sutrikimą. Autizmas tai įvairapusis raidos sutrikimas, jam būdingas raidos anomalijos ir/ar pažeidimai kurie išryškėja iki 3 metų. Pažeidimai pasireiškia 3 veiklos srityse: socialinio bendravimo, komunikacijos bei elgesio. Tris kartus dažniau pasitaiko berniukams.
Toks vaikas nepakankamai reaguoja į aplinkinių žmonių emocijas, savo elgesiu netinkamai prisitaiko prie socialinės situacijos. Šie vaikai mažai kalba, todėl jiems sunkiau žaisti imitacinius, socialinius žaidimus, nelanksti kalbos raiška, stoka fantazijos ir kūrybiškumo. Tokie vaikai mažai reaguoja arba visai nereaguoja į kitus žmones bandančius užmegzti su jais kontaktą. Autistiškiems vaikams būdingas stereotipinis, pasikartojantis elgesys, interesai, užsiėmimai. Vaikams būdinga griežta tvarka kasdieninėse veiklos situacijose. Jie turi įvairių baimių, valgymo, miegojimo, įniršio sutrikimų, net savęs žalojimo atvejų- savęs kandžiojimo. Vaikui augant keičiasi ir specifiniai autizmo požymiai, tačiau ir suaugus jie išlieka.
Mes, specialistai, dažnai sulaukiame klausimų, kaip vaikus mokyti, nustatyti elgesio taisykles, įtraukti į grupės darbą ir pan… Mūsų pažintis su autistiškais vaikais skaičiuoja tik šešerius metus. Tai netrumpas laiko tarpas: įgyta gyvenimiškos patirties, sukaupta priemonių, išklausyti seminarai. Kasdiena bendraudamos, išsiaiškiname kas individualiai kiekvienam vaikui sukelia diskomfortą ar nepageidaujamą elgesį, ir kas sukelia jam teigiamas emocijas. Jei vaikas yra autistas, tai nereiškia, kad su juo nereikia dirbti. Tik nuosekliai dirbant stebimi rezultatai.
Autistiški vaikai jaučiasi komfortiškiau, kai dienos veikla aiškiai struktūruota. Tvarkaraštyje numatytas konkretus maitinimosi, ugdomosios veiklos, pagalbos mokiniui specialistai, kiemas, miego laikas. Stengiamės, kad pasikeitimų tvarkaraštyje būtų kuo mažiau. O jei pasikeitimai neišvengiami, paruošiame vaiką iš anksto.
Skatiname gerą elgesį. Teigiamas paskatinimas gelbėja judant į priekį, ieškome, „už ką galima vaiką skatinti”. Giriame vaikus, kai jie elgiasi tinkamai arba naudoja naują neseniai išmoktą įgūdį, tuo pačiu aiškiai formuluodami, už ką mes giriame vaiką. Ieškome įvairių būdų paskatinti vaikus, pavyzdžiui, duodame lipduką ar leidžiame pažaisti su mėgstamu žaislu.
Bandome sukurti saugią namų aplinką grupėje. Išskiriame vaikui erdvę, kur jis galėtų atsipalaiduoti, pasijusti apsaugotu ir pabūti saugiai. Ribos turi būti nustatytos taip, kad vaikas galėtų jas suprasti.
Skiriame laiko linksmybėms. Vaikui leidžiame džiaugtis gyvenimu. Vaiko aktyvaus laiko metu suplanuojame žaidimus. Ieškome būdų linksmai praleisti laiką, kas sukelia vaikui šypseną, juoką ir leidžia jam „atsiskleisti”. Mūsų ugdytiniai mėgaujasi tokiais momentais. Žaidimas yra neatskiriama mokymosi proceso dalis ir neakcentuojame jo kaip darbo.
Kiekvienas grupės ugdytinis turintis autizmo spektro sutrikimų yra savitas.
Dar labai svarbus aspektas ugdant autistiškus vaikus – darbas su jų tėvais. Labai individualiai tėvai priima žinią apie tokį savo vaiko sutrikimą, ir tai suprantama. Ši diagnozė – visam gyvenimui. Bet patirtis leidžia daryti prielaidas, kad kuo anksčiau ir greičiau tėveliai susitaiko su šiuo sutrikimu, ieško pagalbos ir bendrauja su specialistais, greitesnė tampa vaiko socializacija visuomenėje.
Panevėžio lopšelis-darželis „Jūratė“
Mokytojos metodininkės
Vida Kriukienė, Laimutė Kanopienė